Geologiexkursionen till Lugnås och Kinnekulle den 22 april
- ett reportage i Västergötlands Fornminnesförenings webbradio !

Den den 22 april deltog ett trettiotal medlemmar i en spännande tidsresa genom Västergötlands 500 miljoner år gamla historia. Exkursionen som leddes av professor Lars Holmer från Uppsala universitet började i Lugnås kvarnstensbrott varefter färden gick till flera geologiskt intressanta lokaler på Kinnekulle.

Med på tidsresan var också Henrik Dammberg som gjort detta reportage.

Inslaget är 32´44" långt och ljudfilen (mp3 128 kb/s) omfattar 31 MB. Observera att inte alla webbläsare kan hantera mp3-filer i HTML5; i dagsläget fungerar det med följande webbläsare och lägsta versionsnummer: Internet Explorer 9, Google Chrome 6, Apple Safari 5.

Nya rön från Varnhem
- ett nytt program i Västergötlands Fornminnesförenings webbradio !

Nya rön från Varnhem - ett studiosamtal med arkeologerna Maria Vretemark och Ragnar Sigsjö.
Programledare Henrik Dammberg

Det senaste decenniets arkeologiska utgrävningar på Billingssluttningen omedelbart öster och sydost om klosterstaden Varnhem har kastat nytt ljus över inte bara kristnandet i Västergötland utan också generellt i landet. Inom området påträffades spår av kontinuerlig bebyggelse ända från Kristi födelse. Fyndet av en kristen begravningsplats med ursprung i sent 800-tal med mellan 2000 och 3000 gravar som senare kom att kompletteras med en privat gårdskyrka, i trä och senare av sten från 1000-talet, har kullkastat flera av våra tidigare tolkningar av vikingatidens och den tidiga medeltidens historia.

I programmet får Du höra om de uppseendeväckande fynden av den stora järnåldersgården, dess bygravfält som fick en kyrka och hur gården med 2000 års historia vid 1100-talets mitt donerades till den hastigt expanderande cistercienserorden - en av medeltidens största multinationella storkoncerner !

Programmet är på knappt 42 minuter och ljudfilen (mp3 128 kb/s) omfattar 40 MB. Observera att inte alla webbläsare kan hantera mp3-filer i HTML5; i dagsläget fungerar det med följande webbläsare och lägsta versionsnummer: Internet Explorer 9, Google Chrome 6 och Apple Safari 5.

Erik Petersson från Linköping fick
2015 - 2016 års forskningsstipendium på 100 000 kronor !

Lokalfrälset och centralmakten
- Gustav Olssons (Stenbock) väg till den politiska eliten under Gustav Vasas regering

Efter granskning av inkomna ansökningar har Fornminnesföreningens forskningsråd överlämnat sin rekommendation på mottagare av 2015-2016 års forskningsstipendium till Fornminnesföreningens styrelse. Styrelsen har därefter beslutat att utse Erik Petersson från Linköping.
Valet av Erik Petersson motiveras på följande sätt:

"Erik Peterssons ansökan är väl motiverad, kortfattad och renodlad och behandlar därtill ett intressant och viktigt problemområde i svensk historia. Petersson har en god överblick över aktuell forskning och en god källkunskap. Att han dessutom har en gedigen och framgångsrik lista av publiceringar bakom sig, där han hanterat likartade frågeställningar, talar för att Petersson framgångsrikt kommer att slutföra projektet. I den kommande studien kommer Petersson inte bara att kasta nytt ljus över Gustaf Olsons (Stenbock) väg till makten utan också ge ett nytt bidrag till vårt vetande om den svenska riksbildningsprocessen under 1500-talet."

Under tiden som det spännande projektet pågår kan Du följa Eriks forskning på hans hemsida http://www.erikpetersson.se

Du kan också här lyssna på en interju med Erik om forskningsläget, vad vi idag vet om det politiska skeendet i Sverige vid den här tiden och vilka nya rön Erik hoppas kunna få fram under sin forskning. Intervjuare är vår styrelseledamot Henrik Dammberg.

Inslaget är på drygt 18 minuter och ljudfilen (mp3 128 kb/s) omfattar 17 MB. Observera att inte alla webbläsare kan hantera mp3-filer i HTML5; i dagsläget fungerar det med följande webbläsare och lägsta versionsnummer: Internet Explorer 9, Google Chrome 6 och Apple Safari 5.

Nu har den kommit !
Västergötlands Fornminnesförenings Tidskrift 2015 - 2016

Boken Sten - en tidsresa är ett resedokument – en stenens tidsresa – som börjar för drygt 500 miljoner år sedan och slutar här och nu. Västergötlands mer än två hundra meter mäktiga kambrosiluriska berggrund har bevarats som en gigantisk relikt över några av världens bäst bevarade fossilrika bergarter från den tid då jordens biosfär började utvecklas. Från de första spåren av omfattande flercelligt liv till dagens cementtillverkning.

I Västergötland är stenen ständigt närvarande i platåbergen som råvara till den färdiga produkten i dess olika former. Under tidsresan får Du också - på 288 sidor med 286 bilder - läsa om hur stenen påverkar floran och om byggnadsverk i sten från gånggrifter via jordkällare och kyrkor till Karlsborgs fästning för att nu bara nämna några exempel. Vill Du se innehållsförteckningen och författarlistan (två sidor i nytt fönster) - klicka här ! Temadelens femton författare berättar också att man av stenen kunde tillverka husgeråd, milstenar, gravstenar, bensin och cement – och hur man gjorde det !

Som vanligt finns också avdelningen Aktuellt antikvariskt där denna gång åtta författare bland annat skriver om medeltida borganläggningar, kakelugnar, stenmurar och hur man renoverar industriskorstenar.

Ett högklassigt innehåll kräver en hållbar förpackning och för första gången har årsboken fått något numera så exklusivt som ett läsband till hjälp för alla läsare som inte vill läsa hela boken på en gång !

Vill Du se och läsa smakprov ur boken kan Du klicka på någon av bilderna nedan som var och en länkar (i nytt fönster) till en eller två sidor i några av författarnas artiklar.

Upp