Västergötlands Fornminnesförening inbjuder till vårutflykt
lördag den 11 juni 2022
i Kungslena

09.45 - 10.30 Samling vid kyrkan, parkering enligt anvisning på platsen. Tid för avnjutande av eventuellt medfört kaffe eller te
10.30 - 11.30 Västgötaguiden och Fornminnesföreningens bygdeombud Rosa Qvist visar kyrkan
11.45 - 12.45

Vandring cirka 350 meter på jämn gräsväg med lätt/medelbrant sluttning upp till platsen för Birger Jarls palatsbyggnad på Varvsberget nordspets. Ragnar Sigsjö berättar om palatset och dess historia och om utgrävningarna 1987 och 1988, Vid torrt väder kan någon/några bilar (företrädesvis med fyrhjulsdrift) få tillstånd att köra upp dem som har svårt att gå.

13.00 - 14.00 Lunch i det fria eller i församlingshemmet. Baguette med lax- och räkröra samt följande kaffe eller te och liten kaka
14.15 Avfärd i egna bilar till Götaregården (drygt 2 km) och platsen för en (bortglömd) massgrav som sannolikt indikerar området där slaget vid Lena 1208 utkämpades. Ragnar Sigsjö berättar om platsen, dess topografiska och strategiska läge och det vi vet om drabbningen.

Anmälan till lunchen och guidningen är obligatorisk och måste göras senast den 3 juni via e-post till:

Kostnaden för medlem är endast 130 kronor - återstoden bjuder Fornminnesföreningen på. I priset ingår lunch enligt ovan
samt kaffe eller te med liten kaka..
Beloppet inbetalas till Föreningens plusgiro 13 35 41 - 3 eller Swischkonto 123 685 0804 vid anmälan;
(Observera att inbetalning inte ersätter anmälan!) eller möjligen kontant vid ankomsten och då med jämna pengar.

Anmälan till höstutflykten är bindande - om Du inte kommer måste vi tyvärr debitera Dig i efterskott.

Välkommen till en spännande vårutflykt!

Mer information och råd

Parkeringsutrymmet vid kyrkan är begränsat varför samåkning rekommenderas så långt det är möjligt.

Av praktiska skäl kan vi inte anordna kaffe/te vid ankomsten varför var och en själv får ta med detta om så önskas.

Vid regn rekommenderas att Du tar med grova skor och/eller stövlar.

Anmälda medlemmar kommer i Kungslena att få två särskilt för utflykten framtagna informationsblad med text, bilder och kartor
om palatset respektive området för slaget.