Västergötlands Fornminnesförening inbjuder till årsmöte
18 maj 2019 på folkhögskolan i Axvall (Skara kommun)

Förutom sedvanligt årsmöte med utdelning av förtjänstmedaljer och kulturarvspris äter vi lunch.
Efter lunchen får vi veta mer om Hedens militära historia under 300 år och den ganska okända försöksflygavdelning som Fälttelegrafkåren här satte upp i juni 1912 såsom arméns första flygförband! Efter historien om hisnande flygövningar besöker vi platsen för det närliggande Axevalla Hus vilket i kraft av sin betydelse under större delen av medeltiden låg direkt under Riksrådet ända tills uppretade västgötabönder brände ned borgen den 30 juni 1469.

09.30 - 10.30 Samling på Axevalla folkhögskola.
Fornminnesföreningen bjuder på kaffe eller te med smörgås i matsalen (gamla mässbyggnaden)
10.30 - 12.00 Årsmötesförhandlingar med utdelning av förtjänstmedaljer och kulturarvspris
12.15 - 13.15 Lunchbuffé i matsalen bestående av grönsaksbord, varmrätt (kyckling), måltidsdryck och kaffe/te.
Anmälan till lunchen och eventuella önskemål om annan mat (t.ex vegetarisk kost) måste lämnas vid anmälan till lunchen senast den 8 maj - se nedan!
13.30 - 13.45 Garnisonsmuséets chef, Björn Lippold, berättar utomhus om Axevalla hed samt om Skaraborgs och Västgöta regementen
13.45 Transport i egna bilar till parkering på hedens östra sida
14.00 Lätt vandring cirka 1,7 kilometer på banad stig till platsen för den medeltida borganläggningen Axevalla hus, där Ragnar Sigsjö berättar om riksborgen och dess historia. Ett särskilt informationsblad över borgen skickas ut till dem som anmält sitt deltagande i årsmötet.
Tag gärna med stövlar eftersom passagen vid vallgravarna kan vara fuktig om det regnat mycket. Vid gott väder är borgplatsen idealisk för medtaget kaffe/te och tilltugg!

Anmälan till lunchen är obligatorisk och måste göras senast den 8 maj via e-post till:

Kostnaden för medlem är endast 150 kronor - återstoden bjuder Fornminnesföreningen på. I priset ingår kaffe eller te med ostsmörgås, och lunch enligt ovan. Beloppet inbetalas till Föreningens plusgiro 13 35 41 - 3 vid anmälan (OBS - inbetalning ersätter inte anmälan!) eller kontant vid ankomsten och då gärna med jämna pengar.

Anmälan till lunchen är bindande - om Du inte kommer måste vi tyvärr debitera Dig i efterskott.

Axvall är beläget 8 kilometer öster om Skara.

Välkommen!