Västergötlands Fornminnesförening inbjöd till årsmöte
26 maj 2018 i Rydal (Marks kommun)

Förutom sedvanligt årsmöte med utdelning av förtjänstmedaljer och kulturstipendium bjöds givetvis på lunch. Vi besökte Rydals spinnerimuseum och fick se den gamla maskinparken i drift. Redan 1834 etablerades här Sveriges första mekaniska bomullsväveri och 1853 landets första mekaniska bomullsspinneri. Ett besök på Slottsberget där det medeltida gränsfästet Öresten en gång låg avslutade den intressanta dagen.

09.30 - 10.30 Samling i Värdshuset Spinnaren i Rydal (Marks kommun); kaffe eller te och bulle
Fornminnesföreningen bjöd på kaffe eller te med smörgås
10.30 - 12.00 Årsmötesförhandlingar med utdelning av förtjänstmedaljer och kulturarvspris
12.30 - 13.30 Lunchbuffé i värdshuset med två olika varmrätter, grönsaksbuffé, kaffe eller te och lite sött
Anmälan till lunchen och eventuella önskemål om annan mat (t.ex vegetarisk kost) skulle lämnas vid anmälan till lunchen senast den 18 maj - se nedan!
13.45 - 14.45 Guidning i spinnerimuséet med driftsatta maskiner
14.45 - 15.00 Transport i egna bilar till parkeringsplatsen vid Slottsberget i Skene (Kinna); samling och promenad drygt 400 meter upp till Örestens borgplats
15.00 Ragnar Sigsjö berättade om Öresten

Anmälan till lunchen och guidningen var obligatorisk och gjordes senast den 18 maj via e-post till:

Kostnaden för medlem var endast 150 kronor - återstoden bjöd Fornminnesföreningen på. I priset ingick kaffe eller te med bulle, lunch och visningsavgift. Beloppet inbetalades till Föreningens plusgiro 13 35 41 - 3 vid anmälan (OBS - inbetalning ersatte inte anmälan!) eller kontant vid ankomsten och då gärna med jämna pengar.

Anmälan till lunchen var bindande - den som inte kom kunde tyvärr bli debiterad i efterskott.

Rydals samhälle är beläget knappt 5 kilometer norr om Kinna som i sin tur ligger 30 km sydväst om Borås.

Välkommen!