Västergötlands Fornminnesförening inbjuder till årsmöte
26 maj 2018 i Rydal (Marks kommun)

Förutom sedvanligt årsmöte med utdelning av förtjänstmedaljer och kulturstipendium kommer vi givetvis att äta lunch. Vi skall också besöka Rydals spinnerimuseum och få se den gamla maskinparken i drift. Redan 1834 etablerades här Sveriges första mekaniska bomullsväveri och 1853 landets första mekaniska bomullsspinneri. Vi kommer också att besöka Slottsberget där det medeltida gränsfästet Öresten en gång låg.

09.30 - 10.30 Samling i Värdshuset Spinnaren i Rydal (Marks kommun); kaffe eller te och bulle
Fornminnesföreningen bjuder på kaffe eller te med smörgås
10.30 - 12.00 Årsmötesförhandlingar med utdelning av förtjänstmedaljer och kulturarvspris
12.30 - 13.30 Lunchbuffé i värdshuset med två olika varmrätter, grönsaksbuffé, kaffe eller te och lite sött
Anmälan till lunchen och eventuella önskemål om annan mat (t.ex vegetarisk kost) måste lämnas vid anmälan till lunchen senast den 18 maj - se nedan!
13.45 - 14.45 Guidning i spinnerimuséet med driftsatta maskiner
14.45 - 15.00 Transport i egna bilar till parkeringsplatsen vid Slottsberget i Skene (Kinna); samling och promenad drygt 400 meter upp till Örestens borgplats
15.00 Ragnar Sigsjö berättar om Öresten

Anmälan till lunchen och guidningen är obligatorisk och måste göras senast den 18 maj via e-post till:

Kostnaden för medlem är endast 150 kronor - återstoden bjuder Fornminnesföreningen på. I priset ingår kaffe eller te med bulle, lunch och visningsavgift. Beloppet inbetalas till Föreningens plusgiro 13 35 41 - 3 vid anmälan (OBS - inbetalning ersätter inte anmälan!) eller kontant vid ankomsten och då gärna med jämna pengar.

Observera att anmälan till lunchen är bindande - om Du inte kommer måste vi tyvärr debitera Dig i efterskott.

Rydals samhälle är beläget knappt 5 kilometer norr om Kinna som i sin tur ligger 30 km sydväst om Borås.

Välkommen!