Västergötlands Fornminnesförening inbjuder till årsmöte
20 maj 2017 i Axvall/Varnhem

Dagen börjar med samling i församlingshemmet vid Norra Vings kyrka då medlemmar bjuds på kaffe eller te med smörgås varefter vi fortsätter med årsmötet och utdelning av förtjänstmedaljer och det nyinstiftade kulturarvspriset. Även lunchen intar vi i församlingshemmet. Efter besöket i åker vi till Varnhem där Maria Vretemark visar och berättar om den nyutgrävda gårdskyrkan och järnåldersgården. Som en extra bonus har de som så önskar sedan möjlighet att följa med Ragnar Sigsjö på en vandring genom klosterruinerna och klostrets stora muromgärdade ekonomiområde där vi får veta vilka som gjorde vad, var och när i klostret.

Vill Du veta mer om utgrävningarna och forskningsläget i Varnhem redan nu kan Du lyssna på ett studiosamtal mellan just Maria Vretemark och Ragnar Sigsjö i Fornminnesföreningens webbradio på denna hemsida under fliken "Aktuellt" (till vänster) eller som podd i Din mobil.

09.30 - 10.30 Samling i församlingshemmet vid Norra Vings kyrka (Axvall)
Fornminnesföreningen bjuder på kaffe eller te med smörgås
10.30 - 12.00 Årsmötesförhandlingar med utdelning av förtjänstmedaljer och kulturarvspris
12.15 - 13.15 Lunchbuffé i församlingshemmet bestående av bröd, sallad, stekt fläsk- eller kycklingfilé, potatis och måltidsdryck.
Eventuella önskemål om annan mat (t.ex vegetarisk kost) måste lämnas vid anmälan till lunchen senast den 12 maj - se nedan!
13.15 - 13.45 Transport i egna bilar till Varnhem; vandring upp till kyrkoruinen vid Överbo gård
13.45 - 14.30 Maria Vretemark visar och berättar om den nyutgrävda gårdskyrkan och järnåldersgården
14.45 För de som så önskar visar och berättar Ragnar Sigsjö om klosterbyggnaderna och klostrets ekonomiområde; "vilka gjorde vad, var och när i klostret?"

Anmälan till lunchen och guidningen är obligatorisk och måste göras senast den 12 maj via e-post till:
receptionen@vgmuseum.se eller per telefon 0511-260 70 alternativt 260 71 (vardagar utom måndagar 10-16).

Kostnaden för medlem är endast 150 kronor - återstoden bjuder Fornminnesföreningen på. I beloppet ingår kaffe eller te med smörgås, lunch och visningsavgift. Beloppet betalas kontant vid ankomsten och gärna med jämna pengar.

Observera att anmälan till lunchen är bindande - om Du inte kommer måste vi tyvärr debitera Dig i efterskott.